fbpx
tammmiste, värbamine, koolitus
Värbamispartner_Heidi-Hansar_sihtotsing_värbamine

Millal on õige aeg kasutada sihtotsingut? 

Sihtotsing on värbamisprotsess, kus uue töötaja otsing toimub ilma avaliku kuulutamiseta, et kaitsta ettevõtte strateegilist infot või vältida sisemisi ja väliseid spekulatsioone. Erinevalt tavalisest sihtotsingust, kus ettevõte võib avalikult otsida kandidaate ja positsioon võib olla üldteada, tagab sihtotsing, et ainult valitud potentsiaalsed kandidaadid teavad avatud positsioonist ja ettevõtte plaanidest. 

Sihtotsing on personalivärbamise strateegia, mis võimaldab ettevõttel leida täpselt sobivad kandidaadid, hoides samal ajal protsessi diskreetsena. Sellist lähenemist kasutatakse sageli juhtudel, kus avalik värbamine võib põhjustada soovimatut tähelepanu või ei ole veel olemasolevat meeskonda teavitatud uue inimese värbamisplaanist. 

Trendid ja praktika 

Sihtotsing on tihti kasutusel kõrgema taseme juhtide, näiteks tegevjuhtide või finantsjuhtide värbamisel.  

Eestis on sihtotsing järjest populaarsemaks muutunud eriti start-up- ja tehnoloogiaettevõtete seas, kes otsivad rahvusvaheliselt kogenud spetsialiste. Kuna konkurents on tihe ja turul on piiratud arv tipptegijaid, on konfidentsiaalne lähenemine oluline, et vältida liigset tähelepanu ja hoida ettevõtte strateegilised plaanid konkurentide  eest varjul. 

Näiteks ka olukord, kus ettevõte plaanib vahetada oma finantsjuhti. Praegune juht on olnud ametis mõnda aega, kuid ettevõte vajab värskeid ideid ja uut suunda, et vastata muutuvatele turutingimustele. Avaliku värbamisprotsessi käivitamine võiks tekitada asjatut ärevust nii ettevõttes sees kui ka väljaspool, andes märku, et organisatsioonil on raskusi või et tulevikus on oodata muutusi. Sellises olukorras valitakse tihti sihtotsing, et leida uus kandidaat ilma liigse tähelepanuta. 

Eetilised ja õiguslikud küsimused 

Sihtotsingu puhul on oluline tagada, et protsess oleks läbipaistev ja eetiline, kuigi see on varjatud. Tulevikus võib oodata, et üha rohkem keskendutakse nende aspektide reguleerimisele ja järelevalvele, eriti kuna andmekaitse ja privaatsuse teemad muutuvad üha olulisemaks. Euroopa Liidu andmekaitsemäärus (GDPR) on juba toonud kaasa suuri muudatusi selles, kuidas isikuandmeid käsitletakse ja sarnased regulatsioonid mõjutavad ka värbamisprotsesse. See tähendab, et ettevõtted peavad olema ettevaatlikud, kuidas nad infot käsitlevad, et vältida õiguslikke probleeme ja kaitsta kandidaatide privaatsust. Konfidentsiaalsus on kahepoolne – potentsiaalse kandidaadiga suhtluses palub ettevõte konfidentsiaalsust ning ka ettevõte ise peab hoidma võimaliku kandidaadi andmed, soovid ja temalt saadud info konfidentsiaalsena vähemalt seni, kuni lepitakse kokku teisiti.   

Kokkuvõttes viitab see lõik sellele, et sihtotsing muutub tõenäoliselt veelgi olulisemaks ja keerukamaks, nõudes värbajatelt suuremat tähelepanu nii rahvusvahelistele suundumustele kui ka eetilistele ja õiguslikele aspektidele. 

Miks valida just sihtotsing? 

Sihtotsing annab ettevõttele võimaluse juhtida värbamisprotsessi täpselt vastavalt oma vajadustele. See tähendab, et värbaja keskendub ainult nendele kandidaatidele, kes vastavad positsiooni nõuetele ja kellel on vajalik kogemus ning oskused. Näiteks võib ettevõte otsida juhti või tippeksperti, kellel on spetsiifiline valdkonna  kogemus ja kelle värbamine võib konkurentidele olulist huvi pakkuda. Sellises olukorras on oluline, et nii värbamisprotsess kui ka kandidaadi profiil oleksid konfidentsiaalsed. 

Lisaks diskreetsusele võimaldab sihtotsing vältida ka avaliku kampaaniaga seotud liigseid pöördumisi, mis tihti ei vasta vajalikele kriteeriumidele. See hoiab kokku ettevõtte aega ja ressursse, mis muidu kuluks suurte kandidaatide hulkade läbi töötamisele. 

Parimad tavad sihtotsingu läbiviimisel 

Sihtotsing nõuab hoolikat planeerimist ja läbimõeldud tegutsemist. Üks võtmetegureid on kogenud ja usaldusväärse värbamispartneri valik, kellel on sügav arusaam diskreetsuse olulisusest. Selline partner oskab hoida protsessi konfidentsiaalsena ja suudab leida parimaid kandidaate, ilma et see tekitaks liigset tähelepanu. Samuti on ülioluline, et kõik värbamisprotsessi osapooled suhtleksid omavahel avatult ja selgelt. Hea kommunikatsioon tagab, et kõik olulised detailid on kaetud ja tulemused saavutatakse ilma riskideta, mis võiksid ohustada protsessi edukust või ettevõtte mainet. 

Loe ka vanemaid artikleid sarnasel teemal:

Sihtotsing – miks ja kuna?

Sihtotsing- väljakutse värbajale  

Uudiskiri

Jagame oma uudiskirjas personalitöö-, juhtimis- ja suhtlemisalaseid kogemusi ja mõtteid. Igas uudiskirjas anname infot ka tööpakkumiste ja koolituste kohta.

* kohustuslik

Kinnitame, et kaitseme uudiskirjaga liitunute isikuandmeid ega levita neid kolmandatele osapooltele.

Uudiskiri

Jagame oma uudiskirjas personalitöö-, juhtimis- ja suhtlemisalaseid kogemusi ja mõtteid. Igas uudiskirjas anname infot ka tööpakkumiste ja koolituste kohta.

Kinnitame, et kaitseme uudiskirjaga liitunute isikuandmeid ega levita neid kolmandatele osapooltele.