Kas juhid sinu organisatsioonis on need inimesed, kelle juurde töötajad pöörduvad, kui neil on mure? Kas nad oskavad päriselt kuulata ja mõista, kuidas vajalikud muudatused inimestele mõjuvad? Kas nad suudavad rääkida olulistest otsustest selgelt, inimlikult ja arusaadavalt? Tänapäeva juhi ülioluline vastutus on oma tiimis hoida tasakaalu ja rahulikku meelt.
Just siin tuleb olulise juhtimiskompetentsina mängu emotsionaalne intelligentsus ehk rahvakeeli tundetarkus: oskus juhtida iseenda ja teiste emotsioone ning aru saada, kuidas minu käitumine mõjub minu ümber olevatele inimestele. See võimekus võimaldab juhil tajuda meeskonna emotsionaalset õhkkonda, hoida fookust, suunata keerulistes olukordades ning kommunikeerida raskeid otsuseid nii, et inimesed tunneksid ennast hoituna.
Uuringud näitavad, et juhid, kes mõistavad inimeste emotsioone ja oskavad õigel hetkel pakkuda tuge, loovad pühendumuse ja motivatsiooni. Töötajad tunnevad, et nende panust on märgatud, neil on võimalus ideid jagada ning nad saavad areneda turvalises keskkonnas.
Capgemini Research Institute on läbi viinud uuringu, mille tulemustest on näha, et organisatsioonides, kus tegeleti nii juhi kui ka meeskonna emotsionaalse intelligentsuse kompetentside arendamisega, kogeti positiivset mõju.
Juhtide tagasiside:
- 63% koges produktiivsuse ja efektiivsuse kasvu üle 20%;
- 62% kõrgem töötajate rahulolu;
- 61% organisatsioonidest kasvatas oma turuosa.
Töötajate tagasiside:
- 54% koges paremat emotsionaalset ja vaimset heaolu;
- 52% vähenes hirm töökaotuse ees;
- 51% tundis suuremat avatust muutustele.
Värbamisprotsessi teadlikud sammud – kuidas vältida kallihinnalisi eksimusi?
Kui otsus juhti värvata tehakse läbimõtlematult vaid CV-s toodud esmapilgul väga sobiva töökogemuse, „tutvuste“ ja kiiresse ajaraami surutud põgusa vestluse põhjal, võib hind olla kõrge.
Vale juhi valik on üks kulukamaid vigu, mida organisatsioon saab teha. Rahaline kahju võib ulatuda mitmekordse aastapalgani. Ent veelgi raskemini taastatav on meeskonnas kaotatud usaldus, eriti kui inimesed on hakanud juba vaikides lahkuma. Kui juht ei suuda luua sidet ja usaldust, inspireerida ega lahendada pingeid, mõjub see laastavalt ning inimesed ei suuda enam hoida oma fookust tulemuslikkusel ega eesmärkide täitmisel, sest sisemised pinged ei lase keskenduda tööle.
Teadlik värbamine algab põhjalikust ettevalmistusest
Teadlik värbamine tähendab, et ei otsita mitte lihtsalt head juhti, kellel oleks valdkonna kompetents, vaid inimest, kelle isiksus, juhtimisstiil ja väärtused sobituvad organisatsiooni kultuuri ning strateegiliste eesmärkidega. See nõuab rohkem kui CV lugemist või klassikalist fokusseeritud intervjuud kompetentside kaardistamiseks. Vaja on mõista kandidaadi sisemist motivatsiooni, hoiakuid ja väärtusi ning hinnata ka emotsionaalse intelligentsuse kompetentse.
Saame siinkohal anda mõned soovitused, kuidas seda teha:
- Esmalt tuleb võtta aeg, et mõtestada rolli laiemalt – mitte ainult ametinimetuse või ülesannete, vaid ka selle mõju ja eesmärgi kaudu. See tähendab kaasamist. Kui protsessi on algusest peale kaasatud organisatsiooni võtmeisikud, on võimalik aru saada sügavamatest ootustest, mida ametijuhend ei pruugi edasi anda. Milliseid otsuseid peab uus juht langetama? Milliste inimestega peab ta koostööd tegema. Milliseid väärtusi kandma?
- Ka kõige paremini defineeritud roll ei garanteeri head valikut, kui hindamine jääb pealiskaudseks. Juhi potentsiaali ei saa lõpuni mõista ühe vestluse põhjal. Just seetõttu soovitame kaasata välise konsultandi – kogenud partneri, kes suudab märgata nii kandidaadi tugevusi kui ka arengupotentsiaali ja näha ka seda, mida kandidaat pole ehk ise teadvustanudki. Professionaalne, coach’iv vestlus loob ruumi ausamale eneseväljendusele ja aitab vältida isikupõhiseid tõlgendusi või hinnanguid.
- Siinkohal on oluline valida õiged hindamismeetodid, selleks, et luua tähenduslik vaade kandidaadi juhtimisvõimekusele, otsustusloogikale ja eneseteadlikkusele. Üks aspekt, mis sageli tähelepanuta jääb, on emotsionaalne intelligentsus. Just see määrab, kas uus juht suudab keerulistes olukordades hoida selget pead, juhtida oma emotsioone ning toetada meeskonna motivatsiooni ka siis, kui kõik ei lähe plaanipäraselt.
Edukale juhile on lisaks tema teadmistele ja kogemustele hädavajalik oskus ka see, kuidas ta tuleb toime nii iseenda kui ka teiste emotsioonide mõistmise ja juhtimisega. Seetõttu on värvates väga oluline emotsionaalsele intelligentsusele pöörata suuremat tähelepanu, kui seda seni on tehtud.
Juhtide arendamine kui strateegiline investeering
Juht on värvatud – mis saab edasi? Nii, nagu eelpool välja tõime, kinnitavad uuringud, et meeskonna pühendumus ning tulemuslikkus on otseselt seotud juhtide käitumise ja juhtimisalaste kompetentside väljendumisega. Kui valime kompetentseid juhte värbamisprotsessis, on oluline mõelda siit ka edasi – kuidas toimub ettevõttes juhtide arendamine, mis on igale ettevõttele strateegiline investeering.
Juhtide arenguprogrammides alustame tavaliselt eneseteadlikkuse teemaga. Usume päriselt, et see on kõige olulisem. Emotsionaalse intelligentsuse üks kompetentse on eneseteadlikkus. Kas ma juhina tean, mis on minu väärtused, hoiakud, käivitajad (ingl trigger)? Milliste inimeste, olukordade ja otsuste peale lähen kaitsesse, emotsioon tõuseb ja kaotan enesekontrolli?
Kui juht on teadlik iseendast, saab ta ka oma emotsioone ja käitumist efektiivsemalt juhtida. Juht peab suutma juhtida kõigepealt iseennast ja alles siis saab ta juhtida teisi. Juhid, kes on eneseteadlikud, juhivad oma emotsioone oskuslikult ja tugeva enesekontrolliga mõjuvad ka oma meeskonnale tasakaalukama, otsustusvõimelisema ja inspireerivana. Ajajuhtimine – seegi on efektiivne enese juhtimine ajas.
Tammiste Värbamine & Koolituses oleme oma klientidele partneriks õigete inimeste leidmisel ning arendamisel ja oleme sertifitseeritud Genos Internationali emotsionaalse intelligentsuse hindamis- ja arendamismetoodikate esindajad Eestis. Kas soovid arutada, kuidas luua oma organisatsioonis tulemuslikke värbamis- ja arendusprotsesse ning kuidas teadlikult arendada emotsionaalse intelligentsuse kompetentse? Võta meiega ühendust info@tammistepersonal.ee.
Artikkel ilmus 06.10.2025 Delfi Ärilehes.