Blogi & artiklid

26. aprill 2018

Kes on sinu ettevõtte äririsk?

Autor: Sirje Tammiste

Tavapäraselt ei mõtle me äririske kaaludes oma töötajatele. Satun selliste probleemide keskmesse, kui on vaja teatud põhjustel välja vahetada ettevõtte võtmeisik. Otsingut on vaja teha konfidentsiaalselt, sest töötaja ei tohi teada saada, et juhtkonnal on selline plaan. Vastasel korral võib ta oma sammudega põhjustada ettevõttele tõsiseid probleeme.


Ettevõtte mälu

Kui ettevõttes pole protsessid kirjeldatud, lepingud korralikult salvestatud ja puudub süsteem, et varasemate kokkulepete ja tööde kohta saaksid infot teised inimesed – kõik oluline on ühe inimese peas, on see väga suur risk juba ainuüksi siis, kui selle inimese tervisega midagi peaks juhtuma. Ettevõte ei tohiks lasta juhtuda olukorral, kus ühe inimese soovist või soovimatusest olulist infot jagada, sõltub kogu ettevõtte käekäik. Selline inimene muutub asendamatuks. Tihti mõjutab juba selline teadmine inimese enesehinnangut ja annab talle kätte trumbid ettevõtte omanikke või juhtkonda manipuleerida. Oluline info peab olema kirjalikus vormis ka teiste töötajate jaoks olemas.


Ainuke võtmekompetentside valdaja

Kui ettevõttes on inimene, kes ainuisikuliselt suudab toime tulla ettevõtte tegevusvaldkonna võtmeülesannetega, on risk ärile väga suur. Kahtlemata on keeruline välja vahetada pearaamatupidajat või finantsjuhti – tuleb olla kindel, et maksed toimivad ka siis, kui nad on vähe motiveeritud. Selles ei saa siiski kindel olla. Kuid veelgi keerulisem on, kui ettevõttes vaid üks inimene oskab mõnd ülesannet täita ja turult sellise kompetentsiga töötajat leida pole võimalik. Olgu selleks unikaalse tootmise juhtimine, tarkvara arendusega seotud oskused või teatud spetsiifiliste programmide valdamine. Meenub, üks kriitiline olukord, kus ettevõtte ainukese projekteerijaga oli juhtunud traagiline õnnetus. Keegi teine ettevõttes neid programme ei osanud ja ka paroole ei teadnud. Uue töötaja tööle asumine võtab tavapäraselt 2,5 kuud aega, kui värbamine õnnestub. Kui otsing kohe ei õnnestu, tuleb valmis olla veelgi suuremaks „auguks“ – sel ajal seda tööd ei tehta, sellest tulenevalt ka muud tööd seisavad ja see mõjutab ettevõtte majandustegevust. Võtmekompetentsid peavad olema dubleeritud, osad ülesanded pidevalt delegeeritud, et ettevõttes oleks mitu inimest, kes vajadusel saavad suurema vastutuse võtta.


Teab rohkem kui rääkida võib

Ikka on ettevõttes asju, mida ei soovita kas teatud ametkondade või laiema avalikkusega jagada. On ettevõtteid, kus rahaasjad pole päris ausad, on neid, kes teevad kvaliteedis mööndusi kliente teavitamata või kus tööohutusele vaadatakse läbi sõrmede. Selliseid asju on kindlasti mõistlik vältida, sest piisab kellegagi tülli minekust, kui info „lekib“ kuhu vaja. Meie poliitikud kasutavad seda väga usinasti. Kuid sellised asjad toimuvad ka äriettevõtetes. Hiljuti puutusin kokku ettevõttega, kus pearaamatupidaja otsustas, kellele ja kuna arveid maksab. Kuna meie otsisime sinna uut töötajat ning pearaamatupidaja ei aktsepteerinud, et tema hea sõbranna töölt vabastati, jättis ta meie arved lihtsalt maksmata. Kui juht sellest kuulis, lubas selle küll korda ajada, kuid põrkus uue probleemi vastu – selles ettevõttes olid liikunud rahad mitteametlikult ja pearaamatupidaja lubas teatada, kuhu vaja. Juht oli lõksus. Kui saadakse hästi läbi, hoitakse paljut enda teada. Nii kui tekivad erimeelsused, hakatakse infot kasutama enda huvides. Seepärast tuleb vältida igasugust ebakorrektsust ja ebaausust – siis ei saa keegi ka selle teadmisega sind survestada.

 

Kliendisuhete võtmeisik

Need töötajad, kes kliendisuhtlust hoiavad ja arendavad, on ettevõtte VIP töötajad. Läbi nende oskuse luua ja arendada usaldusel põhinevaid koostöösuhteid kasvab ka äri. Kui aga selline inimene lahkub konkurendi juurde, lähevad temaga kaasa võtmekliendid. Seepärast ei soovita ma konkurentide töötajaid üle ostes esitada omapoolne tingimus – tuled koos kliendibaasiga. Kes on ostetav-müüdav ühe korra, on seda ka teise korra. Kindlasti on mõistlik anda töötajatele ettevõtte telefonid ja telefoni numbrid. Kui töötaja lahkub, jääb number, mis on klientide telefonis, järgmisele töötajale. On hämmastav, kui vähe sellele tähelepanu pööratakse!


Pikaaegsed töötajad

Need, kes on kaua töötanud, teavad palju. Neil kujunevad välja omad koostööpartnerid, ettevõtted, kellega koostöö laabub. Vahel laabub ka seepärast, et saadakse meelehead. Kuigi sagedamini kindlasti selle pärast, et koostöö sobib väga hästi. Siiski peaks olema kriitilist pilku, et hinnata – kas iga töötaja töötab nii, nagu ettevõttele on kasulik või on motiiviks isiklik kasu. Kui kellegi elujärg paistab parem välja kui tema igapäevane sissetulek lubaks, on piisavalt põhjust sisekontrolli tõhustamiseks. Kust siis tuleb korruptsioon? Avalikust sektorist oleme me liiga palju sellest juba kuulnud. Erasektorist aga üldse mitte – kas on erasektoris tööl ausamad inimesed või on nõrgem sisekontroll? Olen kaugel sellest, et kõiki kogu aeg kahtlustada. Selline elu ei meeldi mitte kellelegi. Samas tean, et „sahkerdamist“ toimub siin ja seal. Kunagi tehti ka mulle ettepanek, et teeksin personaliotsingut nii, et raha tuleb otse minu arvele, mitte ettevõttele. Et siis saaks ju odavamalt. Tol ajal töötasin teises ettevõttes ja omanikuks polnud mina. Küll oli vastaspool üllatunud, kui ma seda varguseks nimetasin ja kategooriliselt keeldusin. Järelikult sai ta teistega selliseid kokkuleppeid teha …


Võtmeisikud koos reisil

On juhtunud, et ühe lennukiga reisiv jalgpallimeeskond või ansambel hukub lennuõnnetuses. On juhtunud, et hukub kogu valitsus. Kuigi lennuõnnetused on väga erandlikud, tasub siiski sellele mõelda ja võimalusel korraldada oluliste inimeste reisimine nii, et nad ei viibiks samas lennukis või ka autos. Elus juhtub asju, mida ette ei näe. Kui see võib ettevõtte toimimist strateegilisel tasandil halvata, tuleb siiski osata paar sammu ettepoole mõelda ja korraldada reisid nii, et riskid oleksid minimaalsed.

Nii võivad praegused ettevõtte võtmetöötajad teatud puhkudel oma käitumise või ootamatute õnnetustega seada ettevõtte keerulisse olukorda. Kui on head ajad, siis halbadele mõtlemine tundub liiast. Kui aga asjad ei laabu, on juba hilja. Riskijuhid on tööl suurtes ettevõtetes. Väikses ettevõttes peab äririskidest mõtlema ettevõtte juht.


Loe veel:
Kas konkurendi töötaja üle ostmine on hea otsus?