Blogi & artiklid

14. jaanuar 2019

Uuele töökohale – kuidas hästi sisse elada?

Autor: Sirje Tammiste

Töökoha vahetused on muutunud igapäevasteks, päris sagedased on esimestel päevadel ja nädalatel tekkinud pettumused – kõik polegi nii roosiline, kui enne paistis. Uude töökohta minnakse suurte lootustega, vahel tekivad aga tagasilöögid sellest, et uue inimese vastu võtmist pole täpselt läbi mõeldud. Siis peaks tööle asunu ise oskama enda eest seista, et võimalikult kiiresti tööga heal tasemel toime tulla.

  • Kui sulle näidatakse kontorit või tootmist ja tutvustakse inimesi ja tunned kimbatust – keegi ei jää meelde, ole rahulik. Mitte kellelegi ei jää meelde inimeste nimed ja tööülesanded, kui järjest käiakse läbi mitukümmend inimest. See on esmane kontakt, mida lood ja võid rahulikult ette öelda – ma loodan, et kui nimi kohe meelde ei jää, ütled mulle oma nime ka teist korda.

  • Leia ise võimalus kolleegidega tuttavaks saada. Kui sul on vähekenegi aimu, millised on selles ettevõttes omavahelise suhtlemise traditsioonid, saad neile toetuda. Kas tähistatakse sünnipäevi ühise koogi söömisega, armastatakse koos lõunal käia või hoopis midagi muud. Paku ise julgelt – et sinu poolt on kook või küsi nõusolekut – kas võin lõunale minejate seltskonnaga ühineda. Nii saad inimestega kiiremini tuttavaks ja tunned end esimestest päevadest kindlamalt.

  • Uuri oma juhilt, millised tavad on meeskonnas, kui palju on koosolekuid, kuidas otsuseid langetatakse, eriarvamusi ületatakse. Mida peaksid teadma, et inimestega paremini ühine keel leida. Kahjuks paljud juhid ise seda uuele inimesele ei räägi, sest ei pea seda oluliseks. Antakse tutvumiseks sisekorraeeskirjad, kuid selle juurde sobib hästi väike selgitus, mõni näide. Hoolitse ise, et kõik, mida vajad paremaks omaks saamiseks, saaks tehtud!

  • Kindlasti on oluline võimalikult kiiresti ära õppida erinevad programmid, kui mõni neist on sulle võõras. Inimesed õpivad erinevalt. Mõni eelistab ise uurida ja proovida, mõni soovib, et talle kõik selgeks tehakse. Igal juhul on hea, kui tead, kelle poole võid oma küsimustega pöörduda. Lepi selle inimesega ka kokku, kuidas talle sobib – kas teete päevas mõned ühised arutelud ja saad korraga kõik küsimused esitada või sobib talle, kui sa jooksvalt küsimusi esitad.

  • Tee endale töökorraldus selgeks – kes mille eest vastutab, kuidas käib otsustamisprotsess, millega pead kursis olema, et oma tööga hakkama saada. Millist abi millistes küsimustes kellelt saad – see peaks küllalt kohe selge olema. Hea, kui sul on ametijuhend – seal saad tööülesannete juurde märkmeid kirjutada – kellelt millist abi saad. Ja ka ära märkida, mis on juba selge. Kui oled kimbatuses – kellelt mõnda asja küsida, pöördu julgelt juhi poole. Inimene, kes ise tahab asjad selgeks saada, meeldib alati rohkem sellest, kes istet võtab ja ootab, et õpetage ja juhendage mind nüüd.

Võttes vastutuse kiire sisseelamise eest endale, näitad kolleegidele, et oled proaktiivne, iseseisev ja sa tuled uute olukordadega toime. Avatud suhtlemine, küsimine ja vajadusel märkmete tegemine aitavad alati, ka siis, kui sinu tulek mõne kolleegi poolt ehk polnudki niiväga oodatud. Kui kolleegid näevad, et on saanud pädeva ja pühendunud kolleegi, kellega on lihtne ja mõnus suhelda, on neil sind lihtsam omaks võtta.


Loe veel: 
Kuidas uut töötajat meeskonda tuua?
Efektiivsem suhtlemine DiSCi abil - on see võimalik?